torstai 21. huhtikuuta 2011

Moi taas..
Mulle ei kyllä kuulu mitään uutta, mutta kirjoittelenpas kuitenkin. Oon ollut edelleen astussa ja optussa molemmissa. Optu on tosi helppo paikka niinku tulkkauksen kannalta, niin saan siellä tulkata melkein koko ajan. Siellä on kuitenki hyvä ja helppo opetella sellasta tulkkina olemista ja spiikkausta. Jostain syystä, kun se kuuro alkaa viittoo, ajattelen vaan monesti että hei, se kertoo nyt mulle jotain juttua.. ja sitte havahdun, että ei, ku munhan pitiki tulkata tää! Ei siis ihan oo tulkin rooli hallussa kai vielä. Myös monissa muissa tilanteissa on saanut pureskella kieltä, kun tekis niin mieli sanoa jotain, auttaa, neuvoa ja muutenkin tietää paremmin (kuin tyhmät opettajat!). Inhottavaa jotenkin, että tulkkina et voi olla se sama, ku mitä ihan ihmisenä olet (jos siis haluaa noita ohjeita noudattaa..) Mutta mää oon kyllä nostanut asiakkaan kynän, avannut oven ja hakenut kuurosokolle lisää vettä vaikka en kai saisi. Tätä juttua oon mietiskellyt pääni puhki jokaisen kanssa kuka vaan jaksaa mua kuunnella, joten kuulette tästä lisää sitte "seminaarissa".
Astut on kaikki ollu kuurosokeita, mikä on edelleen mun mielestä kivaa. On ollut taktiilia, vp:tä ja kapeeta viittomista ja pelkkää huuliointia. Se vähän harmittaa, ku en oo nähnyt sellaista arkea, että käyn 10 min kelassa ja 15 min lääkärissä.. Nuo kuurosokkopäivät on tosi pitkiä, viime lauantaina meni 15 tuntia.
Kivaa on ollut jutskailla tulkkien kanssa tuosta ammatista ja varsinkin eettisistä ongelmista ja jutuista. Odotin jotenkin saavani niiltä valmiit vastaukset kaikkeen, mutta kiva huomata, ettei nekään ihan aina tiedä mitä pitäisi tai saisi tehdä.
Ensi viikolla pääsen oikein oikeudenkäyntiin! (En varmaan saa kokeilla tulkata, luulisin ;)

Mä haluan päästä jo intoilemaan ja juoruilemaan ja valittamaan teille! Onneksi täällä on Lotta, niin saan välikevennyksiä silloin tällöin.

4 kommenttia:

  1. Mullekin tulee tosi helposti tuo, etten muista tulkata! Erityisesti, jos on sovittu, et ite tulkkaa muiden kuin puhujan kommentit. Sit yhtäkkiä tulee joku juttu väliin ja ite ei herää, ku on koteloitunu siihen omaan tylsyyteensä. Edelleen tietty vois tukitulkkaukseen keskittyä enemmän, niin ei tätäkään tapahtuis?

    VastaaPoista
  2. Joo noi unohtuu tosi helposti! Sitte yleensä käy vielä niin nolosti että sitte ku sen tajuaa niin suorastaan säpsähtää niin että kaikki varmasti huomaa että aa, nyt toi opiskelija tais nukahtaa. :D

    VastaaPoista
  3. Jjjep, kyllä se unohtuu helposti :D Esim eilen oli tunnilla niin mielenkiintonen keskustelu käynnissä, että siellä vaan kuuntelin eteenpäin nojautuneena kulmat koholla tyhmästi virnistellen. Enkä todellakaan sitte TULKANNUT mitään vaan nyökyttelin mukana. Eiiih miten noloa x__X tulkkipari vähän katteli mua, mutta en siitäkään vielä tajunnu vinkkiä, vaan lopulta pari tulkkas ne kaikki puheenvuorot siinä keskustelussa. Huuups.

    VastaaPoista
  4. mä unohdan välillä tulkata puheenvuorot... ollaan tehty niin, että jos tulkki tulkkaa opea niin mä sitte oppilaiden kommentit, ja toisinpäin myös, niin melkeimpä aina unohdan tulkata jos joku oppilas sanoo jotain.. varsinkin jos on mielenkiintonen aihe.. hups! tilanteet on menny just niin, että kuulee kommentin, jos se on ollu hauska niin saattaa muiden oppilaiden naurun mukana vähän hymyillä ja sitte tajuaakin, että asia pitäis myös tulkata :) noo, reenatan tätä ens viikko! :D

    VastaaPoista